3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #1819 Reactie

    Cees van Die

    Op voorschrift heeft mijn echtgenote van 82 ca 4 jaar Rivastigmine pleisters 9,5 mg / 24 u 1 x dgs en Quetiapine Acc 50 mg SR tabl. 1 maal dgs 1 tabl.
    De laatste tijd nemen de hallucinaties toe, vooral bij vermoeidheid. Of komt de vermoeidheid door de hallucinaties?.
    Zelf heb ik wel eens gelezen dat een verhoging van de Rivastigmine pleisters naar 12,3 mg de hallucinaties zouden kunnen verminderen. Tevens hoor ik soms dat na
    zoveel jaar beter is om helemaal te stoppen met Rivastigmine, daar er dan totaal geen resultaat meer merkbaar is.
    Wat is de ervaring en/of eventueel advies?
    Alvast dank
    Groet Cees

    #1833 Reactie

    Leonie Vergouw
    Moderator

    Beste meneer van Die,

    Om op uw eerste vraag antwoord te geven. Hallucinaties zijn een onderdeel van Lewy Body dementie en kunnen het ene moment erger zijn dan het andere moment. Tijdens een infectie kan bijvoorbeeld een toename worden gezien van de hallucinaties. Het is niet goed bekend welke relatie vermoeidheid en hallucinaties met elkaar hebben.

    Uw tweede vraag is lastiger te beantwoorden. Of medicatie al dan niet gecontinueerd moet worden kan alleen een behandelend arts beantwoorden. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat indien er een verdenking is dat rivastigmine geen effect (meer) heeft deze gestopt kan worden.

    S. Hoogers, neuroloog

    #1875 Reactie

    Cees van Die

    Sinds 15 mei 2018 is men, in goed overleg met de verpleeghuisarts, op mijn verzoek overgegaan op Rivastigmine pleister 13,3 mg/24hrs i.p.v. 9,5 mg/24hrs.
    Wij vinden dat mijn vrouw wat rustiger en vrolijker is. Tevens is ze meer helder. Ook de zorg geeft aan dat er een positieve verandering heeft plaatsgevonden, waarbij men tevens aantekent in het zorgdossier dat de hallucinaties minder angstig schijnen te zijn. Hoewel de arts aanvankelijk geheel wilde stoppen met de Rivastigmine pleister, geeft ook zij aan een positieve verandering te constateren. Eind deze maand hopen we te evalueren. Naar mijn gevoel worden de hallucinaties en de verwardheid niet minder, maar van belang vind ikzelf dat mijn vrouw vrolijker is. Is dit een korte termijn effect? Soms lees ik er wel eens iets over en zijn de ervaringen zeer divers en is er nog veel onbekend. Misschien dat jullie dit ook willen volgen? Alvast dank!
    .

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Rivistagmine
Mijn informatie: